Tiyatroda , bir ışık tasarımcısı, görünürlük, güvenlik ve maliyet sorunlarını akılda tutarak metne yanıt olarak prodüksiyon için aydınlatma, atmosfer ve günün saatini yaratmak üzere yönetmen, koreograf, set tasarımcısı, kostüm tasarımcısı ve ses tasarımcısıyla birlikte çalışır . Tasarımcı ayrıca, o prodüksiyonda gösteri kontrol sistemleri kullanılıyorsa, sahne yöneticisi veya gösteri kontrol programlamasıyla da yakın bir şekilde çalışır. Sahne aydınlatmasının dışında , bir ışık tasarımcısının işi çok daha çeşitli olabilir ve rock ve pop turları, kurumsal lansmanlar, sanat enstalasyonları veya spor etkinliklerinde ışık efektleri üzerinde çalışırken bulunabilirler.
Profesyonel ve amatör tiyatroda ışık tasarımcısının rolü büyük ölçüde değişir. Bir Broadway gösterisi, turne prodüksiyonu ve çoğu bölgesel ve küçük prodüksiyon için Tasarımcı genellikle prodüksiyon sürecinin başlarında işe alınan dışarıdan bir serbest çalışan uzmandır. Daha küçük tiyatro şirketlerinin, şirketin prodüksiyonlarının çoğundan sorumlu yerleşik bir ışık tasarımcısı olabilir veya prodüksiyonlarını aydınlatmak için çeşitli serbest çalışan veya hatta gönüllü yardımlara güvenebilirler. Off -Broadway veya off-off-Broadway seviyesinde, Tasarımcı ara sıra daha büyük bir tiyatroda ışık ekibinin işi olacak olan uygulamalı teknik işlerin çoğundan (örneğin eküpmanları asmak, ışık panosunu programlamak vb.) sorumlu olacaktır. Tasarımcı senaryoyu dikkatlice okuyacak ve sahneler arasındaki yer ve zaman değişiklikleri hakkında notlar alacak ve yönetmen, tasarımcılar, sahne yöneticisi ve yapım müdürüyle gösteri için fikirleri görüşmek ve bütçe ve zamanlama ayrıntılarını belirlemek üzere toplantılar (tasarım veya yapım toplantıları olarak adlandırılır) yapacaktır. Tasarımcı ayrıca oyuncuların farklı sahneler sırasında sahne alanını kullanmaları için yönlendirilme biçimlerini ('bloklama') gözlemlemek için daha sonraki birkaç provaya katılacak ve sahne yöneticisinden meydana gelen değişiklikler hakkında güncellemeler alacaktır. Tasarımcı ayrıca tiyatronun aydınlatma pozisyonlarının doğru bir planına ve ekipmanlarının bir listesine ve özellikle zemin planı ve bölümü olmak üzere set tasarımının doğru bir kopyasına sahip olduklarından emin olacaktır. LD, bir aydınlatma tasarımı oluştururken gösterinin ruh halini ve yönetmenin vizyonunu dikkate almalıdır. Tasarımcı'nin sanatsal vizyonunu iletmesine yardımcı olmak için, aydınlatmanın nasıl görünmesi gerektiğini iletmek için görselleştirmeler, hikaye tahtaları, fotoğraflar, sanat eserlerinin reprodüksiyonları veya efektlerin maketlerini kullanabilirler. Tasarımcı'nin tasarımlarını çeşitli prodüksiyon ekibi üyelerine başarılı bir şekilde iletmesi için çeşitli evrak işleri gereklidir. Tipik evrak işlerine örnek olarak ipucu sayfaları, ışık çizimleri, enstrüman çizelgeleri , odak çizelgeleri verilebilir. İpucu sayfaları, Tasarımcı'nin gösteri için oluşturduğu ipuçlarının yerleşimini, teknik dil yerine sanatsal terminoloji kullanarak ve her ipucunun tam olarak ne zaman çağrıldığına dair bilgileri iletir, böylece sahne yöneticisi ve asistanları ipucunun ne zaman ve nerede çağrılacağını bilirler. İpucu sayfaları, sahne yönetimi için en değerli olanlardır. Işık grafiği, aydınlatma armatürlerinin yerini ve aydınlatma pozisyonlarını ileten ve böylece bir elektrikçi ekibinin aydınlatma sistemini bağımsız olarak kurabilmesini sağlayan ölçekli bir çizimdir. Plandaki her bir enstrümanın yanında, onunla birlikte gitmesi gereken herhangi bir renk jeli , gobo veya diğer aksesuarlar ve kanal numarası için bilgi olacaktır. Genellikle, tüm bu bilgileri listeleyen evrak işleri de Lightwright gibi bir program kullanılarak oluşturulur. Aydınlatma tasarımcısı, bu evrak işlerini yalnızca fikirlerin değil, aynı zamanda yükleme, odaklama ve teknik provalar sırasında usta elektrikçiye yardımcı olmak için basit listelerin görselleştirilmesine yardımcı olmak için kullanır . Profesyonel Tasarımcı genellikle gerektiğinde hızla güncellenebilen doğru ve kolay okunabilir taslak çizimler oluşturmak için özel bilgisayar destekli tasarım paketleri kullanır. Tasarımcı, yükleme sırasında öngörülemeyen sorunlar olmadığından emin olmak için arsayı gösterinin prodüksiyon müdürü ve tiyatronun usta elektrikçisi veya teknik yönetmeni ile görüşecektir. Aydınlatma tasarımcısı, tiyatronun baş elektrikçisiyle arayüz oluşturacak olan, bağımsız olarak işe alınan prodüksiyon elektrikçisiyle birlikte , teknik provalar sırasında tiyatronun elektrik ekibinin tasarımlarının gerçekleştirilmesini yönetmekten sorumludur. Elektrikçiler aydınlatma ünitelerini astıktan, devrelerini kurduktan ve yamaladıktan sonra, Tasarımcı her ünitenin odaklanmasını (ışık huzmelerinin işaretlenmesi, şekillendirilmesi ve boyutlandırılması) ve jelleşmesini (renklendirilmesi) yönetecektir. Odaklanma gerçekleştikten sonra Tasarımcı genellikle tiyatroda geçici bir masada (teknik masa) oturur (genellikle salonun ortasındaki merkez çizgide) ve sahneyi iyi görebildiği ve ışık panosu operatörüyle çalıştığı yerde oturur. Işık panosu operatörü ya taşınabilir bir kontrol konsolunda yanlarında oturur ya da kulaklık aracılığıyla kontrol odasıyla konuşur. Teknik masada Tasarımcı genellikle ışıkların sahneyle nasıl ilişkili olduğunu gösteren resimli bir düzen olan Sihirli Sayfayı kullanır, böylece belirli aydınlatma araçlarını kontrol eden kanal numaralarına hızlı bir şekilde erişebilir. Tasarımcı ayrıca ışık planının ve kanal bağlantısının bir kopyasına , uzaktan aydınlatma konsoluna, ışık panosuna bağlı bir bilgisayar monitörüne (böylece pano operatörünün ne yaptığını görebilirler) ve bir kulaklığa sahip olabilir, ancak daha küçük tiyatrolarda bu daha az yaygındır. Ön aydınlatma veya "önceden ipucu verme" için izin verilen bir zaman olabilir, bu uygulama genellikle Tasarımcı'nin vücutlardaki ışığın nasıl göründüğünü görebilmesi için performans gösterenlerin yerine geçen Işık Kullanıcıları olarak bilinen kişiler tarafından yapılır. Anlaşılan bir zamanda, kullanıcılar gelir ve prodüksiyon kronolojik sırayla işlenir, ses, ışık, girişler vb. düzeltmek için ara sıra duraklamalar yapılır; buna "işaretten işarete" veya teknik prova denir . Aydınlatma tasarımcısı, teknik prova devam ederken aydınlatma durumlarını iyileştirmek için pano operatörüyle sürekli çalışacaktır, ancak bir "teknik" provanın odak noktası prodüksiyonun teknik yönleri olduğundan, Tasarımcı kullanıcılara sık sık duraklamasını ("bekletmesini") isteyebilir. Yine de, odaklanma hataları veya aydınlatma planındaki değişiklikler yalnızca icracılar sahnede olmadığında düzeltilir. Bu değişiklikler "çalışma" veya "not" çağrıları sırasında gerçekleşir. Tasarımcı, yalnızca üniteler asıldığında veya yeniden asıldığında ve ek odaklanma gerektirdiğinde bu not çağrılarına katılır. Tasarımcı veya yardımcı aydınlatma yönetmeni katılımda bulunursa sorumlu olacaktır. Eğer sadece bakım işi yapılacaksa (örneğin lamba değişimi veya yanmış jel değişimi) üretim veya usta elektrikçi sorumlu olacak ve elektrik ekibini yönlendirecektir. Teknik süreçten sonra, performans (zaman kısıtlamalarına bağlı olarak) biletli bir izleyici olmadan kostümlü provaya veya biletli bir izleyici ile ön gösterime girebilir (veya giremeyebilir ). Bu süre zarfında, eğer işaretleme bitmişse, Tasarımcı izleyiciler arasında oturacak ve neyin işe yaradığı ve neyin değiştirilmesi gerektiği konusunda notlar alacaktır. Bu noktada, sahne yöneticisi ışık panosu operatörünün uyması için işaretleri çağırma işini devralmaya başlayacaktır. Genellikle, Tasarımcı kulaklıkta kalacak ve sorun olması durumunda ışık panosuna bağlı bir monitöre sahip olabilir veya bir monitör mevcut olmadığında pano operatörü ile kontrol kabininde olacaktır. Not çağırma sırasında genellikle değişiklikler meydana gelir, ancak ciddi sorunlar meydana gelirse, performans durdurulabilir ve sorun çözülebilir. Gösteri halka açıldığında, ışık tasarımcısı genellikle gösterinin birkaç performansını izler, her gece notlar alır ve ertesi gün not çağrısı sırasında istenen değişiklikleri yapar. Gösteri hala ön izleme aşamasındaysa, Tasarımcı değişiklikler yapacaktır, ancak prodüksiyon resmi olarak açıldığında, normalde, ışık tasarımcısı daha fazla değişiklik yapmayacaktır. Aydınlatma tasarımı tamamlandıktan sonra ve asla Tasarımcı'nin onayı olmadan değişiklik yapılmamalıdır. Prodüksiyon resmi olarak açıldıktan sonra değişikliklerin gerekli olduğu zamanlar olabilir. Açılış gecesinden sonra değişiklik nedenleri şunlardır: oyuncu kadrosunda değişiklikler; bloklamada önemli değişiklikler; sahnelerin eklenmesi, silinmesi veya yeniden düzenlenmesi; veya teknoloji ve/veya ön izleme süresi (ön izleme süresi varsa) ihtiyaç duyulan kapsamlı bir ipucu vermeyi sağlamak için çok kısaydı (bu özellikle dans prodüksiyonlarında yaygındır). Önemli değişiklikler yapılması gerekiyorsa, Tasarımcı gelip bunları yapacaktır. Bir gösteri özellikle uzun sürerse, Tasarımcı her bir aydınlatma enstrümanının odağını ve renklerini koruyup korumadıklarını kontrol etmek için periyodik olarak gelebilir (bazı jeller, özellikle doymuş jeller zenginliğini kaybeder ve zamanla solabilir veya 'yanabilir'). Tasarımcı ayrıca ipuçlarının doğru yerde ve zamanda hala çağrıldığından emin olmak için bir performansta bulunabilir. Amaç genellikle gösterinin açılışına kadar bitirmektir, ancak en önemlisi Tasarımcı ve yönetmenlerin tasarımın her birinin memnuniyetine göre tamamlandığına inanmasıdır. Eğer bu açılış gecesine kadar olursa, açılıştan sonra normalde o mekanda o belirli prodüksiyon çalışmasında hiçbir değişiklik yapılmaz. Aydınlatma teçhizatının genel bakımı daha sonra usta elektrikçinin sorumluluğu haline gelir.Bilgi talep formu